Regulamin biblioteki szkolnej
Regulamin Biblioteki
Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 19 im. Edmunda Bakalarza w Radomiu
§ 1.
- Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkoły pełniącą rolę ośrodka informacji, umożliwia korzystanie ze środków audiowizualnych, multimedialnych i Internetu (ICIM) uczniom, nauczycielom, pracownikom szkoły a także rodzicom i absolwentom szkoły.
2. Uczniowie stają się czytelnikami na podstawie zapisu w dzienniku klasowym, nauczyciele i pracownicy na podstawie legitymacji służbowej, rodzice na podstawie dowodu osobistego, absolwenci na podstawie legitymacji szkolnej, studenckiej.
§ 2.
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej oraz wiedzy o regionie, dodatkowo jest instytucją kultury, która gromadzi, przechowuje i udostępnia materiały biblioteczne oraz informuje o materiałach bibliotecznych.
2. Pomieszczenia biblioteki szkolnej powinny służyć:
1) gromadzeniu i opracowaniu zbiorów;
2) korzystaniu ze zbiorów czytelni i wypożyczalni oraz wypożyczaniu ich poza bibliotekę;
3) prowadzeniu zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej oraz innych zajęć służących do kształtowania kultury czytelniczej uczniów.
§ 3.
1. Funkcje biblioteki szkolnej:
1) dydaktyczna;
2) wychowawcza;
3) rekreacyjna;
4) opiekuńcza;
5) kulturalna.
2. Zadania biblioteki szkolnej:
1) Popularyzacja nowości bibliotecznych;
2) Statystyka czytelnictwa;
3) Informacja problemowa oparta na wykorzystaniu tradycyjnego i komputerowego warsztatu informacyjnego;
4) Komputeryzacja biblioteki;
5) Renowacja i konserwacja księgozbioru;
6) Systematyczna praca z czytelnikiem indywidualnym, grupowym, zbiorowym;
7) Współpraca z radą pedagogiczną, radą rodziców;
8) Współpraca z innymi bibliotekami na terenie gminy.
3. Biblioteka szkolna realizuje następujące cele:
1) rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, zainteresowań uczniów;
2) przygotowywanie do korzystania z różnych źródeł informacji;
3) wdrażanie do poszanowania książki;
4) udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym;
5) otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych;
6) współdziałnie z nauczycielami;
7) rozwijanie życia kulturalnego szkoły;
8) wspieranie doskonalenia nauczycieli;
9) przygotowywanie uczniów do uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa.
4. Biblioteka szkolna współpracuje z:
1) uczniami;
2) nauczycielami i wychowawcami;
3) rodzicami;
4) innymi bibliotekami.
5. W ramach swej działalności biblioteka szkolna może także nawiązać współpracę z:
1) gminą;
2) władzami lokalnymi;
3) ośrodkami kultury;
4) innymi instytucjami.
6. Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami, rodzicami i innymi bibliotekami obejmują:
1) z uczniami:
a) rozwijanie kultury czytelniczej uczniów;
b) przygotowanie ich do samokształcenia;
c) indywidualne rozmowy z czytelnikami;
2) z nauczycielami:
a) indywidualne kontakty;
b) sporządzenie zestawień statystycznych czytelnictwa uczniów dla nauczycieli;
c) spotkania w ramach prac zespołów przedmiotowych;
3) z rodzicami:
a) przekazywanie informacji o pracy biblioteki za pośrednictwem wychowawców;
b) pomoc rodziców w realizacji zadań bibliotecznych;
c) indywidualne rozmowy z rodzicami, dotyczące wyborów czytelniczych ich dzieci;
4) z bibliotekami:
a) organizacja i udział w spotkaniach w celu wymiany doświadczeń;
b) organizacja i udział w międzyszkolnych konkursach czytelniczych;
c) spotkania, szkolenia.
§ 4.
Organizacja biblioteki
1. Dyrektor szkoły sprawuje bezpośredni nadzór nad biblioteką szkolną poprzez:
1) właściwą obsadę personalną;
2) w miarę możliwości odpowiednio wyposażone pomieszczenie warunkujące prawidłową pracę;
3) realizację zadań edukacyjnych w oparciu o wykorzystanie technologii informacyjnej;
4) zapewnienie środków finansowych na działalność biblioteki;
5) inspirowanie współpracy grona pedagogicznego z biblioteką w celu wykorzystania zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno-wychowawczej, w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i rozwijania kultury czytelniczej;
6) zatwierdzenie tygodniowego rozkładu zajęć biblioteki;
7) stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego bibliotekarza.
2. Biblioteka gromadzi następujące materiały:
1) wydawnictwa informacyjne,
2) podręczniki szkolne i programy nauczania dla nauczycieli,
3) lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego,
4) książki pomocnicze,
5) literaturę popularnonaukową i naukową,
6) beletrystykę pozalekturową,
7) wydawnictwa albumowe,
8) prasę dla uczniów i nauczycieli,
9) inne wydawnictwa potrzebne do realizacji poszczególnych przedmiotów nauczania.
§ 5.
1. Biblioteka czynna jest w ustalonych i podanych do wiadomości godzinach.
2. Czas pracy biblioteki dostosowany jest do tygodniowego planu zajęć - tak, aby umożliwić uczniom i nauczycielom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych
3. Użytkownicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z książek i innych źródeł informacji zgromadzonych w bibliotece;
4. Zbiory biblioteki udostępniane są na miejscu (wolny dostęp), księgozbiór podręczny i czasopisma za pośrednictwem nauczyciela bibliotekarza.
5. Biblioteką szkolną zajmuje się nauczyciel bibliotekarz.
§ 6.
Nauczyciel bibliotekarz
1.. Zadania nauczyciela bibliotekarza:
1) praca pedagogiczna:
a) udostępnianie zbiorów,
b) udzielanie informacji,
c) poradnictwo w doborze lektury,
d) przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji przy współudziale wychowawców i nauczycieli różnych przedmiotów,
e) indywidualne kontakty z uczniami zdolnymi, trudnymi itp.,
f) prowadzenie różnych form upowszechniania czytelnictwa,
g) inspirowanie pracy aktywu bibliotecznego,
h) pomoc nauczycielom i wychowawcom w realizacji ich zadań dydaktyczno-wychowawczych, związanych z książką i innymi źródłami informacji,
i) informowanie nauczycieli i wychowawców o stanie czytelnictwa uczniów.
2) prace organizacyjno-techniczne:
a) gromadzenie zbiorów,
b) ewidencja i opracowanie zbiorów,
c) selekcja zbiorów,
d) konserwacja zbiorów,
e) prowadzenie warsztatu informacyjnego (wydzielanie księgozbioru podręcznego, prowadzenie katalogów: alfabetycznego i rzeczowego w tym elektronicznego),
f) prace związane z planowaniem i sprawozdawczością (roczne plany pracy i sprawozdania, statystyka czytelnictwa dzienna, semestralna i roczna),
g) projektowanie wydatków biblioteki na rok kalendarzowy,
h) planowanie zakupów wynikających z zainteresowań czytelników oraz potrzeb szkoły,
i) prowadzenie dokumentacji bibliotecznej,
j) udział w kontroli zbiorów (skontrum).
§ 7.
1. Nauczyciele i wychowawcy współpracują z biblioteką szkolną w zakresie rozbudzania i rozwijania potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów, współuczestniczą w edukacji czytelniczej i medialnej uczniów oraz znają zbiory biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu, zgłaszają propozycje dotyczące gromadzenia zbiorów, udzielają pomocy w selekcji zbiorów;
2. Nauczyciele i wychowawcy współdziałają z nauczycielem bibliotekarzem w zakresie egzekwowania postanowień regulaminu biblioteki.
§ 8.
Prawa i obowiązki czytelników
1. Czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru biblioteki.
2. Korzystając z biblioteki, zobowiązani są do dbałości o wypożyczone książki.
3. Jednorazowo można wypożyczyć 3 książki, ale w uzasadnionych przypadkach biblioteka może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczeń z podaniem terminu ich zwrotu.
4. Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu pozycji.
5. Korzystający z czytelni wpisuje się do zeszytu odwiedzin.
6. W stosunku do czytelników przetrzymujących książki mogą być zastosowane kary: nagana wychowawcy klasy, praca na rzecz biblioteki, okresowe wstrzymanie wypożyczenia.
7. W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki czytelnik musi zwrócić taką samą albo inną pozycję wskazaną przez bibliotekarza lub wpłacić na konto Rady Rodziców trzykrotną antykwaryczną wartość zagubionej książki z zaznaczeniem na dowodzie wpłaty „na zakup książek do biblioteki szkolnej”.
8. Wszystkie wypożyczone książki powinny być zwrócone przed końcem roku szkolnego.
9. Czytelnicy opuszczający szkołę (pracownicy, uczniowie) zobowiązani są do pobrania zaświadczenia potwierdzającego zwrot materiałów wypożyczonych z biblioteki.
10. Uczniom biorącym systematycznie udział w pracach biblioteki mogą być przyznane nagrody na koniec roku szkolnego.
§ 9.
Finansowanie wydatków
1. Podstawowym źródłem finansowym biblioteki jest budżet szkoły, w którym przewiduje się odpowiednie fundusze na zakup zbiorów, sprzętu, druków bibliotecznych i innych niezbędnych materiałów.
2. Planowane roczne wydatki biblioteki stanowią część składową planu finansowego szkoły.
3. Biblioteka może otrzymywać dotacje na swą działalność od Rady Rodziców lub z innych źródeł.